Halta ponnys

Det här året har jag varit ute på rätt mycket tävlingar. På nästan varenda tävling finns det en eller flera halta ponnys. Jag upptäckte detta redan på Vällingby där ponnysar som inte var fräscha startade. Många gånger har ponnysarna varit ofräscha bara, i andra fall rent halta. Varför inte domaren säger till kan jag inte svara på, enligt TR är dem skylldiga att avbryta ritten;

"Mom 272

Om domarordföranden finner att häst visar tydlig hälta och att denna inte kan

betraktas som en tillfällig oregelbundenhet i gången, avbryts ritten och ekipaget skall

lämna tävlingsbanan i skritt.

Även vid annan nedsatt prestationsförmåga eller allmäntillstånd som bedöms som

olämpligt eller stötande för fortsatt uppvisning, skall domarordföranden avbryta ritten.

Ekipaget utesluts ur klassen och skall lämna banan i skritt.

Domarordförandens beslut kan ej överklagas."

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan starta en halt häst. Har man "missat" att den är ofräsch så har man ingenting där att göra tycker jag.

Om man nu har "missat" eller vad man säger att hästen är halt så har varken ryttaren eller anhöriga den kunskapen för att ha en häst enligt mitt tycke. Ryttaren MÅSTE kunna känna sin häst så pass bra att man känner om någonting inte känns rätt. Man måste framför allt ha den känslan så att man kan konstatera att min häst är inte fräsch.

En sak till som man måste kunna är att ha mage att stryka sig från de planerade starterna om man nu har en halt ponny/häst. 

Vad tycker ni om sånt här?  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0